Jämkning av skadestånd vid rån

Hej Jag blev dömd för grovt rån samt försök till rån på minderåriga och blev dömd till 29 000 i skadestånd samt 300 timmars samhällstjänst och har precis fått en dotter. Rånen begicks för 3 år sedan men rättegången blev i år (2010) då jag var utomlands i 3 år. Jag ah ringen inkomst förutom föräldraledighet - lägstainkomst samt lite från försörjningsstödseneheten. Är detta rätt?? överklagan är på gång och är om två veckor. min fårga är; detta hänsynslösa straff måste ändras och bli mildare med tanke på min situation (ung förälder utan inkomst eller egen bostad). kommer detta att "förmildras", har jag någon rätt att få ett mildare straff nu under överklagan med tanke på min situation?

Lawline svarar

Jämkning av skadestånd är möjligt enligt 6:2 skadeståndslagen, om skyldigheten att utge skadestånd är oskäligt betungande med hänsyn till den skadeståndsskyldiges ekonomiska förhållanden. Hänsyn lär också kunna tas till anhörigas behov. Vid grövre brottslighet såsom rån kan dock jämkning troligtvis inte ske. Det hindrar dig givetvis inte från att åberopa 6:2 skadeståndslagen i rättegången. Se 6:2 skadeståndslagen, https://lagen.nu/1972:207 Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare