FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2006

Prisavdrag pga felaktigt angiven area på tomt?

Hej. Jag har köpt tomt med byggnad för ett par veckor sedan. Arean gavs muntligen av säljare och mäklare. Arean angavs också i objektsbeskrivningen och kontraktet. Efter att köpet är klart får jag reda på hos kommunen att tomten bara är 1150 kvadratmeter. 445 mindre än det angivna 1595 kvadratmeter. Mäklaren erkänner att ett fel har begåtts. Kontraktet har en friskrivnings klausul som lyder: Friskrivning från säljarens ansvar som avses i jordabalken 4 kap 19§ avseende s.k. "dolda fel". Det saknas "en tredjedel" av tomten så jag borde rimligen få "en tredjedel" av pengarna tillbaka. Vad kan en tvist leda till?

Lawline svarar

Friskrivningen är inte tillämplig då en så generell friskrivningsklausul inte kan sätta en specifik utfästelse angående fastighetens storlek ur spel. Köparen har dock undersökningsplikt (enligt 4:19§JB, se http://www.lagen.nu/1970:994) vilken kan anses innefatta en kontroll av fastighetens storlek. Högsta Domstolen prövade detta i rättsfallet NJA 1983 s 858 och där konstaterades att en specifik utfästelse avseende fastighetens storlek helt upphäver undersökningsplikten och därmed skall det med mycket stor sannolikhet anses vara fel på fastigheten. Påföljden som kan bli aktuell är troligen avdrag på köpeskillingen enligt 4:19§JB. Att här spekulera i hur mycket pengar eller så stor andel det kan röra sig om är omöjligt då jag har för lite fakta men man gör en samlad bedömning av hur priset hade påverkats om den mindre storleken var känd vid köpet. Man tar inte en tredjedel på det vis som du beskriver.
Daniel SvenssonRådgivare