FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll18/12/2010

Underhållsskyldighet för barn över 18 år

Hej, jag har en dotter som studerar 20 mil hemifrån och hon har innackorderingsbidrag, studiebidrag m.m Nu läser hon 2 året på gymnasiet och det har inte varit bekymmersfritt...stor frånvaro dårlig motivation m.m och jag har kopplat inn de sociala myndigheterna. Nu säger hon att när hon fyller 18 år i juni skal hon hoppa av skolan. Hon vägrar flytta hem igen utan skal bo kvar i lägenheten utan innkomst eller sysselsättning. Då är min stora fråga: Är jag skyldig till att hjälpa henne med mat, hyra m.m tills hon fyller 21 år???? Även fast hon inte skal bo hemma?? Jag frågade socialen om hjälp till hennes uppehälla men fick då till svar att det är min skyldighet,de kan inte hjälpa henne. Stämmer det???? Jag har ensam vårdnad. Vore väldigt tacksam för svar snarast då detta är väldigt jobbigt för mej och hennes två småsyskon. Mvh Lill

Lawline svarar

Hej! I 7 kapitlet 1 paragrafen familjebalken (https://lagen.nu/1949:381) står det att föräldrar har underhållsskyldighet tills det att barnet fyller 18 år, eller om barnet går i skolan (som gymnasiet) har föräldrarna underhållsskyldighet tills barnet fyller 21 år. Vill din dotter inte längre gå kvar i skolan så har du ingen skyldighet att försörja henne efter att hon fyller 18 år. Underhållsskyldigheten omfattar att barnets grundläggande försörjning tillgodoses, alltså mat och hyra och anpassas efter vårdnadshavarnas ekonomiska ställning. Har barnet egna tillgångar ska bara avkastningen på dessa tillgångar beaktas när underhållsskyldigheten fastställs. Med vänlig hälsning
Louise ModinRådgivare