Beräkning av anställningstid vid tillämpning av turordningsreglerna

Hej! Jag är tjänstledig från min tillsvidareanställning med ett år i taget, jag arbetar alltså på sommaren. Jag undrar om min totala tid i företaget byggs på medan jag är tjänstledig? Alltså om totalt antal år som anställd påverkas av att jag varit ledig. Om det skulle bli en LAS-konflikt så vill jag veta hur jag ska räkna ut hur lång tid jag varit anställd. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om turordning vid uppsägning återfinns i 22 § Lag (1982:80) om anställningsskydd, se https://lagen.nu/1982:80#R9. Lagrummet stadgar att vid uppsägning p.g.a. arbetsbrist har arbetstagare med längre sammanlagd anställningstid hos arbetsgivaren företräde framför arbetstagare med kortare anställningstid. Observera dock att turordningsreglerna i 22 § LAS kan sättas ur spel genom kollektivavtal eller genom s.k. avtalsturlistor. De senare innebär att de lokala parterna i kollektivavtalet har fått en fullmakt att träffa avtal om turordning, i det fall det blir aktuellt. Det är dessutom möjligt att göra undantag från lagens turordningsregler om arbetsplatsen har färre än 10 anställda. Arbetsgivaren har då rätt att från turordningslistan undanta två arbetstagare som anses ha särskild betydelse för verksamheten, se 22 § 2st LAS. Som anställningstid avses all den tid som arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren, d.v.s. inklusive all den tid då arbetstagaren varit sjuk, föräldraledig eller tjänsteledig etc. (jfr proposition 1974:174 s. 55). Sammanfattningsvis har du alltså rätt att såsom anställningstid tillgodoräkna dig även den tid som du har varit tjänstledig. Hoppas svaret varit till hjälp! Med vänlig hälsning
Caroline NilssonRådgivare