FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt30/12/2010

Skatteskyldig i Sverige vid tillfälligt arbete utomlands?

Hej Jag arbetar tillfalligt utomlands men ar skriven i Sverige. Innebar det da att jag ar skatteskyldig i Svergie pa nagot satt?

Lawline svarar

Hej, En fysisk person som är bosatt i Sverige, varaktigt vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige är obegränsat skatteskyldig här, vilket framgår av 3 kapitlet 3§ Inkomstskattelagen (IL), https://lagen.nu/1999:1229#K3P3S1. En person som är obegränsat skatteskyldig i Sverige ska alltså skatta för samtliga av sina inkomster såväl utländska som svenska, se 3 kapitlet 8§ IL, https://lagen.nu/1999:1229#K3P8S1. Som huvudregel ska du alltså skatta för alla dina inkomster, men det finns naturligtvis vissa undantag. Sexmånadersregeln framgår av 3 kapitlet 9§ IL 1 stycket, https://lagen.nu/1999:1229#K3P9S1, och innebär att en person som är anställd utomlands i minst sex månader slipper skatta för den delen av inkomsten som har beskattats i verksamhetslandet. Att noterar är att regeln inte gäller för egenföretagare. Av andra stycket i samma paragraf framgår den så kallade ettårsregeln vilken innebär att inkomsttagaren som är anställd utomlands längre tid än ett år inte är skatteskyldig för den utomlands intjänade inkomsten oavsett om inkomsten är beskattad i verksamhetslandet eller ej. Undantaget från tillämpning av ettårsregeln är anställda hos staten, landsting, kommuner, församlingar inom Svenska kyrkan och ledamöter av Europaparlamentet. Varken ettårsregeln eller sexmånadersregeln är tillämplig på anställningar på svenska, norska eller danska luftfartyg och inte heller på gäller de för anställningar ombord på fartyg, se 3 kapitlet 11§ och 12§§ IL, https://lagen.nu/1999:1229#K3P11S1. De båda reglerna syftar till att undvika dubbelbeskattning. Det krävs som ovan nämnt att det föreligger ett anställningsförhållande och det är den skatteskyldige som själv måste visa att den utländska inkomsten inte ska beskattas i Sverige, lämpligtvis genom ett skatteintyg från den utländska skattemyndigheten som intygar att skatt har betalats för inkomsten. Beroende på vilket land du arbetar i är det också möjligt att Sverige har ett skatteavtal med det landet. Skatteavtalen reglerar hur skatten på en inkomst ska fördelas om både källstaten (landet där inkomsten intjänats) och hemviststaten (staten där inkomsttagaren har sin hemvist) vill beskatta inkomsten. På den delen som Sverige har rätt att beskatta enligt avtalet gäller de svenska skattereglerna. Slutligen ska noteras möjligheten att avräkna utländsk skatt från statlig och kommunal inkomstskatt för intäkt som tagits upp enligt inkomstskattelagen. Med tagits upp menas att inkomsten ska ha taxerats i Sverige. Inkomst som undantagits skatt exempelvis genom sexmånadersregeln i inkomstskattelagen kan inte avräknas. Se 2 kapitlet 1§ L (1986:468) om avräkning av utländsk skatt, https://lagen.nu/1986:468#K2P1S1. Reglerna om avräkning gäller inte heller om det finns ett skatteavtal som reglerar frågan om dubbelbeskattning vilket framgår av 2 kapitlet 2§ samma lag, https://lagen.nu/1986:468#K2P2S1. Det är svårt att ge dig ett exakt svar på din fråga då jag inte vet hur länge du har/ska arbeta utomlands eller i vilket land du arbetar, men ovan har du i alla fall fått lite riktlinjer och har du fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare