Skattskyldighet och utdelningsbeskattning av utlandsboende

Hej, Jag bor utomlands sedan 7 år tillbaka och har ingen anknytning till sverige sedan utflytt. För ett år sedan investerade jag dock i ett fastighetsbolag där jag har kvar andelarna. Är jag skattskyldig i Sverige för den ev avkastning dessa andelar ger?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag vill börja med att säga att trots att man inte bor eller stadigvarande vistas i Sverige, kan man vara obegränsat skattskyldig (dvs. man omfattas av samtliga svenska skatterättsliga regler) här om man tidigare bott i landet och anses ha en ”väsentlig anknytning” hit (3 kap. 3§ Inkomstskattelagen). Vid den bedömningen är ekonomiskt engagemang, t.ex. i form av att man äger andelar i ett företag, en av de saker man tar hänsyn till (3 kap. 7§ punkt 7 Inkomstskattelagen). Nu vet jag ingenting om vilket bolag du äger andelar i eller hur mycket du investerat, och jag får därför dra grunddragen i reglerna. Det som avgör om innehavet i en verksamhet faller under 3:7 är framförallt vilket inflytande innehavet ger. Ägaren skall ha en konkret möjlighet att påverka bolagets verksamhet. Om man äger andelar i ett börsnoterat bolag av kapitalplaceringsskäl (dvs. man planerar enbart att tjäna pengar på innehavet och inte delta i styret av bolaget) kan detta inte leda till att man blir skattskyldig i Sverige även om det är ett stort innehav. Av din fråga får jag inte intrycket att du köpt andelarna för att vara med och påverka bolagets verksamhet. Jag tror därför inte heller det finns någon risk att din investering leder till obegränsad skattskyldighet. Är man inte obegränsat skattskyldig i Sverige, är man begränsat skattskyldig, 3:17 p.1 Inkomstskattelagen. En begränsat skattskyldig privatperson beskattas bara i vissa undantagsfall i Sverige. Vilka regler som här är tillämpliga beror på vilken företagsform det är du äger andelar i. När du säger att du äger andelar får det mig att tro att det rör sig om ett aktiebolag. Om du som begränsat skattskyldig äger aktier i ett svenskt aktiebolag är du enligt Kupongskattelagen skattskyldig för utdelning på aktierna. Se om detta 1§ och 4§ Kupongskattelagen. Skatten innehålls och betalas in av bolaget. Skattesatsen är som utgångspunkt 30%, men beroende på vilket land du är bosatt i kan skatten vara lägre än så pga. beskattningsavtal mellan Sverige och ditt nya hemvistland. Skatten tas ut på bruttobeloppet av utdelningen, vilket innebär att du inte kan kvitta utdelningen mot förluster du haft i inkomstslaget kapital (t.ex. ränta på ett lån). Utdelning på andelar i en ekonomisk förening är också skattepliktig, 3:18 Inkomstskattelagen. Som huvudregel beskattas sådan utdelning i inkomstslaget kapital. Återkom gärna om du har fler frågor. Nedan finns länkar till Inkomstskattelagen och Kupongskattelagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.htm#K3 http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700624.htm Vänligen,
Georg DellborgRådgivare