FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt10/09/2006

Socialbidrag för bredband och datorkostnader

Har man rätt till bistånd för bredband och daotor kostnader enligt SOL? finns det tingsrättens eller kammarrättens praxis som stödjer ja eller nej till mina fråga?

Lawline svarar

Hej, Rätten till försörjningsstöd bestäms som du vet av socialtjänstlagen. Bidraget delas in en riksnorm för personliga kostnader och hushållskostnader samt en individuell del för övriga skäliga kostnader. Riksnormen består av kostnader för: - livsmedel - kläder och skor - lek och fritid - barn- och ungdomsförsäkring - förbrukningsvaror - hygien - dagstidning, telefon och TV-avgift För dessa kostnader fastställer regeringen varje år en norm som gäller för hela landet, det vill säga hur stort bidrag olika hushåll kan få enligt riksnormen. Om det finns särskilda skäl, till exempel medicinska skäl eller specialkost, ska kostnaderna beräknas till ett högre belopp. Socialtjänsten får också - om det finns särskilda skäl - beräkna kostnaderna till en lägre nivå än riksnormen. Rätten till socialbidrag gäller också skäliga kostnader för: - boende - hushållsel - arbetsresor - hemförsäkring - medlemskap i fackförening och arbetslöshetskassa Av detta följer alltså att bidrag för bredband och datorkostnader inte kan ges enligt socialtjänstlagen. Det finns praxis som ger stöd för denna uppfattning. Om du har fler frågor om försörjningsstöd kan du kontakta din kommunala handläggare eller vända dig till oss på Lawline igen. Vänlig hälsning
David LilloRådgivare