Oskälig hyra, innehållen deposition och uppsägningstid

Hej Vi är en familj som består av min fru, jag, och barnet som är 9 år. vi har bott på en lgh sedan april månad i andra hand,de ville inte skriva på något avtal, så vi tackade ja en då utan någon avtal, vi var i behov av lgh. hon sa upp lgh så vi är tvungen ha flyttat ut den 31/12 2010 men har inte kunnat göra det för den familjen som bor där på den lgh som vi hyttade, kommer att flytta ut den 3/01 2011. så vi kan inte flytta in för än 3/01 på nya lgh vi hyttade, den lgh som vi skulle ha lämnat den 31/12. har inte har kunnat göra det för för vi har ingenstans att ta vägen från 31/12 till 03/01 men hon som hyrde till oss vägrar nu att återbetala deposition hyra för att vi inte har flyttat ut i tid, hon och hennes man var här och har med våld försäkt öppnat dörren att barnen blev slagen när han försäkte hålla imot. Vi skulle vilja veta våra rättigheter. Vi har betalat 8,000 kr i hyra varje månad på en omöblerad 3 R.O.K, när hon betalat 6,500 kr vi har betalat 1,500 kr utöver månads hyra. Har hon rätt att göra så? * Har hon rätt att behålla depositions hyra? * Vad kan vi göra åt den här situationen? * Barnet är fotfarande rädd, han tror att de kommer tillbaka när vi sover? * vart skall jag vända mig? TACK Snälla hjälp mig.

Lawline svarar

*Avtalet*: Hyreslagen är tillämplig eftersom ni nyttjar en lägenhet mot ersättning, se https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1. Hyresavtal kan ingås muntligt (2 § HL motsatsvis). Om ni har avtalat att hyresförhållandet skulle avslutas 2010-12-31 så har ni ingått avtalet på *bestämd tid* och då gäller detta, se https://lagen.nu/1970:994#K12P3S2. Har ni då hyrt lägenheten i _högst tre månader_ så skulle ni ha haft en uppsägningstid på en vecka, se https://lagen.nu/1970:994#K12P4S2. Hade ni hyrt lägenheten i _mer än tre månader_ så skulle ni ha fått en uppsägningstid på tre månader. Har ni dock inte avtalat någon bestämd hyrestid så anses hyresavtalet ingånget på *obestämd tid* och ni har då en lagstadgad uppsägningstid på minst tre månader. Har hyresförhållandet varat i mer än tre månader så ska för övrigt uppsägningen vara skriftlig, se https://lagen.nu/1970:994#K12P8S1. *Hyran*: Ni har betalat 8000 Kr/mån i hyra, vilket är 1500 Kr/mån utöver vad hyresvärden i sin tur betalat för lägenheten. Hyran ska fastställas till ett skäligt belopp, se https://lagen.nu/1970:994#K12P55S1. Hyran är inte att anse som skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter som med hänsyn till användarvärdet, är likvärdiga. Ni får då jämföra hyran som ni har betalat, med jämförbara lägenheter som de kommunala bostadsföretagen på orten tillhandahåller. Med ”påtagligt” menas att hyresvärden i ert fall kunnat lägga på 5 % utöver ordinarie hyra, eftersom lägenheten hyrdes omöblerad. Om hyran för likvärdiga lägenheter ligger på 6500 Kr/mån så har hyresvärden endast haft rätt att sätta en hyra på högst 6850 Kr/mån för er. 55e § Hyreslagen (HL) behandlar återbetalning av hyra i vissa fall. Ni bör ta kontakt med hyresnämnden som kommer att besluta att hyresvärden får betala tillbaka vad hon har tagit emot utöver den skäliga hyran (6850 kr/mån), om inte hyran kan anses skälig enligt 55 § HL, se https://lagen.nu/1970:994#K12P55eS1. Ni måste ansöka om prövning av hyresnämnden inom tre månader från att ni flyttade från lägenheten, annars förlorar ni denna möjlighet. *Depositionen*: Depositionsavtalet är ett civilrättsligt avtal och hyresvärdens möjlighet att behålla den innestående summan, beror på hur avtalet är formulerat. Depositionsavtalet brukar gå ut på att hyresvärden har rätt att behålla de deponerade pengarna om hyran inte betalas eller om lägenheten inte avlämnas i det skick som det togs emot. Hon kan inte behålla pengarna på godtyckliga grunder. Är avtalet muntligt så gäller även detta men det är såklart svårare att bevisa vad som egentligen har blivit överenskommet. För att få ut de deponerade pengarna, kan ni vända er till kronofogdemyndigheten och ansöka om ett så kallat betalningsföreläggande, se https://lagen.nu/1990:746#P2S1. Det krävs dock att ni kan bevisa att ni faktiskt har lämnat en depositionsavgift och hur mycket ni deponerade. Detta kan göras genom uppvisande av kvitto, banköverföringsutdrag eller liknande. *Intrånget*: Om uppsägningstid skulle rådit då hyresvärden försökte tränga sig in i er bostad så kan ni anmäla denne och hennes make till polisen för hemfridsbrott, se https://lagen.nu/1962:700#K4P6S1. Beroende på hur ert barn blev slaget så finns det en möjlighet för er att hos polisen, anmäla händelsen som misshandel, alternativt ringa misshandel, se https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1. Lycka till!
Alexander WagnerRådgivare