FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2006

Bygglov för bollplank?

Måste man ha bygglov för att uppföra ett bollplank, om inte hur stort får det vara. Bor i lantbruksfastighet.

Lawline svarar

Det du måste undersöka är om din fastighet omfattas av detaljplan. Då det rör sig om en lantbruksfastighet är det troligaste att så inte är fallet. Huvudregeln är att uppförande av plank kräver bygglov (PBL 8:2§, se http://lagen.nu/1987:10#K8P2S1). Dock är det så att i område utanför detaljplan så får plank uppföras såvida det inte är mindre än 4,5 meter från tomtgränsen (PBL 8:4§2st) Ingen direkt angivelse finns angående storleken beträffande område utanför detaljplan. Om fastigheten mot förmodan skulle omfattas av detaljplan kommer bygglov att krävas enligt huvudregeln i 8:2§PBL. Hoppas att detta var ett tillräckligt svar på din fråga. Med Vänliga Hälsningar,
Daniel SvenssonRådgivare