Behörighet och befogenhet

Vid vilka fall kan frågor om behörighet - befogenhet uppkomma? Bara vid fullmakt eller finns det fler bra exempel? Vilka lagar regelerar bestämmelser för behörighet - befogenhet?

Lawline svarar

Hej!

Vid fullmakt gäller behörighet, vad man kan göra och befogenhet, vad man får göra. Behörigheten är den yttre gränsen för vad man kan göra, alltså gör man något mer än det så gäller det inte, medan befogenheten är mer detaljer hur man kan göra det man har fått i uppdrag att göra. Befogenheten blir giltig om den som innehar en fullmakten gör en rättshandling med är i god tro, alltså inte visste om vart gränsen för befogenheten gick.

Begreppen behörighet och befogenhet i allmänhet regleras i 11 och 12 paragraferna i avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). I 11 paragrafen avtalslagen regleras två olika fullmakter en självständig fullmakt och en uppdragsfullmakt. Den självständiga fullmakten är ett fullmaktsförklarande, alltså en fysisk fullmakt med tydliga riktlinjer vad som är behörigheten, och ibland befogenheten. En fullmakt kan också vara muntlig och är då en förklaring på vad en person får göra. Uppdragsfullmakter är att huvudmannen har gett en fullmaktsförklaring till den som fått fullmakten, det sker vanligtvis vid ett uppdrag som personen har fått att utföra. Fullmakten kan också vara muntliga och några klara riktlinjer finns då oftast inte. En fullmakt behöver inte uttals utan det kan uppkomma efterhand eller vara underförstod mellan parterna, som exempelvis vid en anställning.

Begreppen behörighet är ett begrepp som betyder det någon kan göra och befogenhet någon som någon får göra. De förekommer till största del vid fullmakter och det finns bara självständig fullmakt och uppdragsfullmakt. En uppdragsfullmakt förekommer vid alla anställningar och olika uppdrag, som exempelvis ett styrelseuppdrag. Överallt i lagen där det finns ett uppdrags förhållande mellan två (eller flera personer) så finns det en fullmakt och även behörighet och befogenhet. En form av uppdragsfullmakt är anställning, och den formen av fullmakt heter ställningsfullmakt. I en anställning ger arbetsgivare eller chef en fullmakt med behörigheter och befogenheter inom arbetet, men den behöver som sagt inte vara muntlig eller skriftlig. Fullmakten med behörighet och befogenhet blir vad ens arbetsuppgifter är. Befogenhet kan även exempelvis vara att en myndighet får göra en viss handling enligt lag och då är själva rätten enligt lagen deras behörighet, ett exempel är myndigheter i 26 § förvaltningslagen (https://lagen.nu/1986:223). Det är inte en vanlig fullmakt en själva principen är den samma.

Några klara exempel på vart det finns behörighet och befogenhet är först i aktiebolagslagen (https://lagen.nu/2005:551). För styrelsen och VD finns det bestämmelser i 8 kapitlet 42 paragrafen. Sedan i kommunallagen (https://lagen.nu/1991:900 ), finns det bestämmelser för nämndernas behörighet och befogenhet i 3 kapitalet 3c paragrafen. I kommunallagen finns det flera andra bestämmelser om behörighet och befogenhet för kommunen och landstingens olika organ, exempelvis i 2 kapitlet kommunallagen och sen finns det också en lag om kommunala befogenheter (https://lagen.nu/2009:47).

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare