FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/09/2006

Undersökningsplikt vid köp av gammalt hus

Jag har nyligen sålt en fastighet, huset är gammalt men renoverat. Pannrummet och skorstenen 25 år gamla. Jag har haft huset uthyrt 15 år och ej eldat i pannan, detta upplyste jag köparen om. På skorstenen syns lite sprickor i ytan, Efter husaffären provtryckte sotaren och fann att det läckte, den var sprucken. Köparen kräver nu att jag ska betala reparationen. ca 25.000 kr , jag föreslår att vi delar på kostnaden. Husbesiktning gjordes före jag anlitade en firma, men "varudeklarerat" som det heter gäller ej vvs och skorsten. Han hade inget att anmärka på "pannrummet" Vad tycker Ni ? Vem ska betala?

Lawline svarar

Frågan Ni ställer är en av de mest omtvistade juridiskt sett i hela fastighetsrätten. Det är svårt för mig att ge något nyanserat svar på frågan, men riktlinjerna är följande: Köparen har enligt 19§ Jordabalken en undersökningsplikt som är mycket långtgående. Lagtexten stadgar: "Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet." Om huset Ni säljer är gammalt, och sprickor är synliga på skorstenen på utsidan, låter det för i mina ögon som om köparen inte fullgjort sin undersökningsplikt. Därmed står köparen själv risken för skadan. Detta är dock min bedömning som lekman, och jag jag vill än en gång påminna om att det är en mycket komplicerad fråga att ta ställning till. Jag kan däremot bestämt råda Er för att argumentera för er sak. Ni har utan tvivel en åtminstone god chans att vinna en eventuell tvist.
Rådgivare