Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Träffade i måndags en arkitekt som påstod att bostadsrättsföreningar ej längre kan motsätta sig andrahandsuthyrning av lägenheter, skulle enl. honom reglerats i lag. Stämmer eller ej?

Lawline svarar

Hej! År 2003 genomfördes vissa ändringar i Bostadsrättslagen, vilket bland annat innebar att reglerna för uthyrning av bostadsrätt i andra hand blev mindre strikta. Det är dock fortfarande ett krav att styrelsens ger sitt godkännande för att få hyra ut i andra hand. Om styrelsen inte godkänner, kan man vända sig till hyresnämnden. Hyresnämnden kan ge sitt godkännande för uthyrning i andra hand trots att styrelsen inte har givit sitt samtycke om det finns beaktansvärda skäl för uthyrning. Hyresnämnden ger vanligtvis godkännande för uthyrning för ett år i taget och max tre år sammanlagt. På hyresnämndens hemsida framgår exempel på sådana "beaktansvärda skäl" som kan motivera att hyresnämnden ger sitt godkännande för uthyrning: - om förstahandshyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden - som när hyresgästen ska inleda ett samboförhållande eller andra liknande situationer - har beaktansvärda skäl för att hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand - eller om andrahandshyresgästen är en skötsam person http://www.hyresnamnden.se/templates/DV_InfoPage____1007.aspx Relevanta lagrum: 7 kap Bostadsrättslagen ( https://lagen.nu/1991:614 ) 10 § En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. 11 § Vägrar styrelsen att ge sitt samtycke till en andrahandsupplåtelse får bostadsrättshavaren ändå upplåta sin lägenhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till upplåtelsen. Tillstånd skall lämnas, om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Tillståndet skall begränsas till viss tid. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare