FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/09/2006

Andrahandsuthyrning till juridisk person

Hej Jag planerar att hyra ut min bostadsrättslägenhet i andra hand till en juridisk person på grund av ihopflytt med sambo (antar att det är ett giltligt skäl för föreningen eftersom det kan anses vara på prov). Den juridiska personen i fråga är samma firma som jag är anställd av. Jag planerar att hyra ut 6 månader i taget under 2 år med 1 månads uppsägningstid så att när jag säljer lägenheten kan deklarera den som privatbostadsrätt. Hur fungerar besittningsskyddet när man hyr ut en lägenhet i andra hand till en juridisk person? Jag planerar att avtala bort besittningsskyddet om det går. Jag planerar dessutom skriva i kontraktet att företaget i sin tur inte får hyra ut lägenheten till någon annan utan den ska fungera som ren övernattningslägenhet. Jag antar att eftersom jag avser avyttra lägenheten efter 2 år så behövs inget godkännande av hyresnämnden för avskrivning av besittningsskydd? Något annat man bör tänka på vid uthyrning i andra hand till juridisk person? Tack för en bra tjänst! Mvh, Fubbick

Lawline svarar

Hej! För en andrahandsuthyrning krävs antingen hyresvärdens godkännande eller tillstånd från hyresnämnden. ”Provboende” kan vara ett sådant ”beaktansvärt skäl” som kan ge hyresnämndens tillstånd, men hör med hyresvärden först. Enligt jordabalkens 12 kap (Hyreslagen) 45 § 1 st 1p får man som andrahandshyresgäst besittningsskydd efter 2 år. Då du inte kommer att hyra ut så länge behöver du alltså inte oroa dig för det. Man kan avtala bort besittningsskyddet enligt12 kap. 45 § 3 st. jordabalken. Det ska göras på ”särskilt upprättad handling” dvs ett eget avtal, det får ej tas in som en klausul i hyresavtalet. Hyresnämndens godkännande krävs om överenskommelsen görs innan hyresförhållandet inleds. Men detta behövs alltså inte eftersom uthyrningstiden understiger 2 år. Om man hyr ut till en juridisk person gäller i princip samma regler som om det hade varit en fysisk person. Observera att om den juridiska personen hyr ut lägenheten till t.ex. en anställd under en tid som överstiger 2 år kan denna få besittningsskydd gentemot den juridiska personen. Detta besittningsskydd skulle då indirekt gälla mot dig. Skatterättsligt antar jag att det du syftar på är tröghetsregeln i Inkomstskattelagen. I 2:11 står att en bostad som övergått från att vara privatbostad till näringsfastighet fortfarande ska anses som privatbostad under året då ändringen skedde och året därefter. Inom två år från det att du började hyra ut bostaden kan du alltså sälja den som privatbostad.
Magdalena ÅhlbergRådgivare