Uppsägning av andrahandshyresavtal

Hej! Jag hyr en lägenhet möblerad i andra hand. Kontrakt är upprättat från 1 september - 1 mars och därefter möjlighet till förlängning, ingen uppsägningstid uppskriven. Detta eftersom lägenhetsinnehavaren skulle spendera 1-2 år utomlands. Nu har jag fått ett mail från utlandet att vi är uppsagda och att lägenhetsinnehavaren vill ha tillbaks lägenheten den 1 februari dvs 1 månad innan kontraktet går ut. Hur kan jag besvara henne? Finns det några "speciella" regler då man hyr möblerat i andra hand? Vi har självklart upprättat ett giltligt kontrakt med hyresvärden men jag är rädd att det ska bli en jobbig tvist då lägenhetsinnehavaren är släkt med hyresvärden...

Lawline svarar

Hej Du har en tidsbestämd hyreskontrakt som gäller från 1 sep till 1 mars. Enligt Jordabalken JB 12 kap (som också kallas för hyreslagen), 3§, upphör ett sådant avtal att gälla vid hyrestidens utgång om inte annat har avtalats. Detta innebär att du har rätt att bo kvar i lägenheten fram till 1 mars. Hyresvärden kan inte säga upp dig förrän denna tidpunkt. Reglerna är avsedda för att skydda hyresgästerna. Angående din fråga om uthyrning möblerat i andra hand finns det regler om besittningsskydd i hyreslagen 45§. Enligt reglerna har man rätt till förlängning av kontraktet när man har hyrt en möblerad lägenhet längre än nio månader i följd. Man har i sådana fall besittningsskydd. I ditt fall har du inte hyrt lägenheten längre än nio månader för att få det här besittningsskyddet. Att lägenhetsinnehavaren är släkt med hyresvärden ska inte påverka din rättighet att bo kvar i lägenheten på något sätt. I och med att du har fått godkännande från hyresvärden vid andrahandsuthyrning och du har inte, som jag förstått,åsidosatt dina skyldigheter vid användning av lägenheten. Hyresvärden kan därmed inte lägga sig i i detta fall. Det som du kan besvara din hyresvärden är att du har rätt att bo kvar i lägenheten fram till den 1 mars enligt hyreslagen 3§ och att hon inte kan tvinga dig att flytta ut förrän detta datum. Du kan hitta hyreslagen på http://lagen.nu/1970:994#K12 Lycka till!
Lan Le HuongRådgivare