FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/02/2011

Har ett barns efternamn rättslig betydelse för ansvaret över barnet?

Hej! Jag är ensam stående, men vi båda har gemensamt vårdnad. Barnet har bara mitt efternam. Fadern vill att barnet ska oxå ha hans efternamn. Jag undrar om i fall barnet får faderns efternamn, kan han då få mera rätt eller "makt" över barnet eller det gemensamma vårdnaden? Hoppas ni kan svara mig så fort som möjligt!

Lawline svarar

Hej! Föräldrabalken (FB) (https://lagen.nu/1949:381), reglerar frågor om ansvar över barn, vårdnad, umgängesrätt, underhållsskyldighet mm. Barnets efternamn har ingen rättslig betydelse för dessa frågor och har ej heller rättslig betydelse på annat sätt, vad gäller relationen mellan ett barn och dess föräldrar. D.v.s. att ert barn tar även faderns efternamn, kommer inte få någon betydelse för vårdnad, förmyndarskap, umgänge, underhåll etc. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare