FrågaSKADESTÅNDSRÄTTRänta20/02/2011

Ränta enligt 6 § räntelagen

Hej.har efter en dom i tingsrätten blivit tilldelad ränta på 165000 tusen kronor från 1 mars 2003 fram till nu enligt räntelagen 4 och 6 § (1975:635) Hur mycket blir det tro??

Lawline svarar

Hej! Jag gör antagandet att fordran din motpart enligt domen ska betala ränta på, enligt 4 och 6 §§ är på 165 000 kr. ( I din fråga hade du skrivit 165 000 tusen kronor, vilket är 165 miljoner kr. Menade du 165 miljoner kr. kan du multiplicera det totala räntebeloppet jag har angett med 1000) 4 § Räntelagen (RänteL) (https://lagen.nu/1975:635), anger från vilken tid ränta ska börja utgå i olika fall. I ditt fall gör jag dock antagandet att tingsrätten har förpliktat din motpart att utge ränta fr.o.m. den 1 mars 2003, tills betalning sker (jag har för enkelhetens skull dock i detta svar, räknat ränta från den 1 mars 2003 till den 20 februari 2011.). 6 § RänteL anger hur räntan ska räknas. Normalt räknas den med en räntefot som motsvarar den vid varje tid gällande referensräntan med ett tillägg på åtta procentenheter och normalt utgår inte ränta på ränta vid legal dröjsmålsränta. Det totala räntebeloppet, enligt 6 § Räntelagen, för en fordran på 165 000 kr, räknat för perioden 2003-03-01 – 2011-02-20 är: 135 827 kr. Det totala räntebeloppet din motpart ska utge är alltså 135 827 kr. Nedan redovisar jag två olika metoder för att beräkna ränta, om du är intresserad att veta hur du går tillväga för att göra det. Ett enkelt sätt att beräkna ränta enligt 6 § Räntelagen, är att använda sig av en tjänst Kronofogdemyndigheten erbjuder på sin hemsida. (http://www.kronofogden.se/etjanster/ranteberakning.4.3d21d85f10922490e108000971.html). (Jag använde mig av denna tjänsten nu, för att räkna ut ditt totala räntebelopp) Där fyller du i beloppet din fordran är på, anger ränta ( Ska ränta beräknas enligt 6 § Räntelagen anger du 8 procentenheter), samt fyller i tidsperioden tjänsten ska räkna ränta för. Därefter kryssar du i ”vanlig ränta” samt ”Hänsyn ska tas till diskonto-/referensränteändringar”. Klickar du sedan på ”Beräkna” kommer tjänsten att räkna ut räntebeloppet för perioden, med en räntefot som motsvarar den för varje tid gällande referensräntan med ett tillägg av åtta procentenheter. D.v.s. den legala dröjsmålsräntan enligt 6 § RänteL. Resultatet blir då: 135 827 kr. För att räkna räntan manuellt använder du dig av formeln: ((Referensränta + 8 procentenheter) * Fordran) / (Hur stor del av ett år tidsperioden utgör) = Räntebelopp Referensräntan fastställs för varje halvår. Ska du räkna ut räntan manuellt, måste varje tidsperiod med en viss ränta därför beräknas för sig. Vilken referensränta som har gällt för olika tidsperioder finns att se på http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=18409. Nedan redovisar jag hur du manuellt räknar ut räntan för de två första tidsperioderna. Vid legal dröjsmålsränta, räknas inte ränta på ränta. Därför räknar du alltid ränta på det beloppet fordran från början var på (I ditt fall 165 000). När du har räknat ut räntebeloppen för varje tidsperiod, summerar du sedan ihop dessa räntebelopp för att få fram det totala räntebeloppet. 2003-03-01 – 2003-06-30 (Referensränta: 4,0%) Uträkning: (12%*165 000)/3 = 6600 kr 2003-07-01 – 2003-12-31 (Referensränta: 3,0%) Uträkning: (11%*165 000)/2 = 9075 kr o.s.v. Räknar du ut räntebeloppen för varje tidsperiod och summerar ihop dem kommer du att få samma resultat som med kronofogdemyndighetens tjänst. D.v.s. 135 827 kr. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare