dubbelbeskattning - vid uppbärande av sjukpension från Nederländerna

Hejsan, kul att hitta till er tydliga hemsida. Jag har en fråga angående dubbelbeskattning. Är bosatt i Sverige men få inkomst från Nederländerna, jag far sjukpengar från Nederländerna (sjukpensionär) som jag inte är klart på om jag ska betala skatt över i Sverige också. Enligt fördraget ska den inte dubbelbskattas, jag betalar skatt i Nederländerna över den men har fått flera olika besked från skatteverket i Sverige, och även olika slutbesked. Min fråga är, är det så att den endast ska beskattas i Nederländerna eller att Sverige få också beskatta den men att jag kan va avdrag av redan betalt skatt. Och är det mtt ansvar att lämmna in alla uppgifter eller få de olika skatteverken ordna det. Tack

Lawline svarar

Hej! Eftersom att du är bosatt i Sverige, är du enligt huvudregeln, skyldig att i Sverige skatta för alla dina inkomster, både från Sverige och utlandet, se 3 kap. 3 och 8 §§ Inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229#K3). Från denna huvudregel görs dock undantag, bl.a. genom att Sverige har tecknat dubbelbeskattningsavtal med ett flertal länder. Sverige och Nederländerna har tecknat ett dubbelbeskattningsavtal. Enligt 1 och 2 §§ lag (1992:17) om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Nederländerna (https://lagen.nu/1992:17), ska dubbelbeskattningsavtalet mellan Sverige och Nederländerna, gälla som lag i Sverige och avtalets bestämmelser tillämpas i den mån dessa medför en inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Med detta menas att avtalets bestämmelser blir tillämpliga för dig, om de medför en för dig gynnsammare beskattning än vad som annars skulle gälla. Avtalet finns att hämta på skatteverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/dubbelbeskattningavrakning/skatteavtal.4.2132aba31199fa6713e80006951.html). Jag har tolkat din fråga som att den inkomst du uppbär från Nederländerna, betalas ut enligt socialförsäkringslagstiftningen i Nederländerna. (I t ex Sverige betalar försäkringskassan ut sjukersättning, som tidigare kallades sjukpension, enligt den svenska socialförsäkringslagstiftningen). Denna inkomst faller då in under artikel 18 punkt 3 i skatteavtalet. Punkten medför att Nederländerna får beskatta dig för sjukpensionen, trots att du bor i Sverige. Detta stadgande medför dock inte att Sverige inte också får beskatta inkomsten. I artikel 24 punkt 1 c) i avtalet, stadgas dock att Sverige ska undanta sådan inkomst som får beskattas i Nederländerna enligt artikel 18 punkt 3, från beskattning i Sverige. Sverige ska alltså inte beskatta dig för sjukpensionen. Eftersom avtalets bestämmelser är gynnsammare för dig, än vad som följer av huvudregeln i inkomstskattelagen, ska avtalets bestämmelser tillämpas. Detta medför att du inte behöver skatta i Sverige för den sjukpension du uppbär från Nederländerna, förutsatt att sjukpensionen betalas ut av det nederländska socialförsäkringssystemet. Även om du inte behöver skatta för inkomsten, ska du i din svenska självdeklaration tala om att du haft den. Dessa uppgifter lämnar du under ”Övriga upplysningar”. Se mer information på Skatteverkets hemsida (http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/internationellt/harduhaftinkomsterutomlands.106.233f91f71260075abe8800099961.html) Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare