FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt05/09/2006

Kontraktsbrott

Hej. Jag bytte häst med en tjej i juni och vi hade skrivit kontrakt på att om hästen skulle vidare säljas måste jag kontaktas först. Nu har hon satt ut hästen på annons och jag har inte hört något från henne, hon har alltså brutit kontraktet. Kan jag stämma henne för det? Vi hade skrivit under båda två och fick en varsin kopia av kontraktet.

Lawline svarar

Hej! För att vinna framgång med ett skadeståndsanspråk krävs att kontraktsbrottet vållat dig skada. I den uppkomna situationen tycks inte avtalsbrottet vara förknippat med någon skada för dig. (Skada kan hänföra sig till tre kategorier: personskada, sakskada och ren förmögenhetsskada. Att du t.ex. upplever kontraktsbrottet som en emotionell olustighet är inte hänförligt till någon av ovanstående kategorier.) För att ett kontrakt av detta slag inte skall förbli verkanslöst vid kontraktsbrott som inte medför någon skada för motparten kan t.ex. en vitesklausul införas. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare