FrågaPROCESSRÄTTVittna22/02/2011

Vittnesmål i USA

Jag har en relation med en gift amerikansk man. Om han skiljer sig och hans fru får reda på våran relation och kallar mig som vittne i en skillsmässorättegång, måste jag då enligt svensk lag åka till USA och vittna? Om jag bor i Sverige det vill säga? Hoppas ni kan hjälpa mig.

Lawline svarar

Hej! Jag vill börja med att säga att jag inte är specialiserad på amerikansk-svenska relationer. Men jag tänkte att jag kan ge dig lite tips. Generellt sett erkänns inte amerikanska domar i Sverige, det kan dock finnas en konvention (ett slags avtal) mellan våra länder som skulle kunna tänkas innehålla något som medför att Sverige kan se till så att du tar dig till USA för att vittna. Jag har dock inte lyckats hitta något sådant avtal. Det troliga i detta fall är därför att det blir svårt för den amerikanska domstolen att få dig till USA mot din vilja. Anledningen till detta är att amerikanska myndigheter(och andra länders myndigheter) inte bara kan komma hit och utföra sin myndighetsutövning utan den svenska statens godkännande. Att du skulle kunna bli tvingad att åka är således inte troligt. Däremot kan det vara lämpligt att vara tillmötesgående om du vill åka till USA framöver. För att visa din välvilja skulle du till exempel kunna föreslå en videoinspelning, eller att du kanske kan ta dig till den amerikanska ambassaden i Sverige och vittna via telefon eller liknande. Detta för att slippa åka till USA och framförallt för att slippa ett eventuellt straff (pga. uteblivet vittnesmål) när du väl åker till USA nästa gång. För ett mer precist svar kan du vända dig till en jurist på området. Jag hoppas att jag har hjälpt dig lite på vägen i alla fall. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare