Preskription på fordran i anledning av brott

Löper preskriptionstiden på ett skadestånd pga. brottslighet från det att domen faller eller från det att den brottsliga handlingen utförs? (dvs. infaller 10års gränsen, om man bortser från ev. avbrott, 10 år efter brottet eller domen?) Ser gärna hänvisning till lagtext, rättsfall eller lagkommentar an. detta.

Lawline svarar

Hej, Preskriptionstiden avseende skadestånd på grund av brott räknas normalt från den dag brottet begåtts, se NJA II 1981 s. 25. Preskriptionstiden kan dock förlängas i vissa fall. Enligt 3 § Preskriptionslagen preskriberas en fordran i anledning av brott först ett år efter tiden för åtalspreskription, om inte domstol avgjort ansvarsfrågan avseende brottet dessförinnan. Har domstol avgjort frågan innan denna tidpunkt, gäller den normala 10-årsfristen från dagen då brottet begicks. För mer information, se Preskriptionslagens 2 och 3 §§ samt NJA II 1981 s. 25ff. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare