FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/09/2006

Konkurrensklausuler vid företagsöverlåtelser

HEJ. JAG SÅLDE MIN VERKSAMHET DÄR JAG BEDREV REPARATION AV HUSVAGNAR OCH HUSBILAR MED MERA P.G.A EN SKADA TILL EN AV MINA ANSTÄLLDA . SOM STARTADE EGEN FIRMA OCH FLYTTADE VERKSAMHETEN 3 MIL UTANFÖR STAN.VID UPPRÄTTANDE AV KÖPEKONTRAKTET SÅ SKULLE INTE SÄLJAREN BEDRIVA KONKURRERANDE VERKSAMHET DE FÖLJANDE 5 ÅREN. NU HAR JAG FÅTT ERBJUDANDE ATT HJÄLPA TVÅ FÖRETAG MED LEVERANS OCH SERVICE AV DERAS FÖRSÅLDA HUSBILAR OCH HUSVAGNAR I DEN MÅN JAG ORKAR PÅ GRUND AV MIN SKADA. MIN FRÅGA ÄR: ÄR DETTA ATT BETECKNA SOM KONKURRERANDE VERKSAMHET EFTERSOM JAG INTE HAR AKTIVT GÅTT IN FÖR ATT KONKURRERA UTAN HAR BLIVIT ERBJUDEN JOBB.KAN PÅPEKA ATT KÖPAREN AV OLIKA SKÄL INTE KOMMER ATT BLI TILLFRÅGAD. SKALL OCKSÅ SÄGA ATT JAG HAR KVAR MITT FÖRETAG.

Lawline svarar

Hej. Först och främst så gäller avtalsfrihet i Sverige vilket som huvudregel gör konkurrensklausuler giltiga. Det finns dock en möjlighet att jämka en oskälig klausul av detta slag enligt avtalslagens 36 och 38 § § (se http://www.lagen.nu/1915:218). Den första frågan som måste besvaras är vad ni avtalat om? Får du inte bedriva reperationer/service överhuvudtaget eller får du inte bedriva egen verksamhet? Den andra stora frågan som måste besvaras är om din verksamhet som du nu bedriver i form av anställd påverkar köparen av ditt företag? Om det finns en risk för att köparens marknadssituation störs p.g.a. att värdefull know-how används eller att köparens marknadsandelar minskar till följd av din verksamhet så är risken stor att du gör dig skyldig till avtalsbrott. När det gäller den avtalade tiden för klausulens giltighet så kan nämnas att upp till 3 år accepteras normalt utan invändning. Frågan som du måste ställa dig är enligt mig om köparens marknadssituation påverkas negativt p.g.a. att du tar anställning som reperatör. Konkurrerar ni beträffande verksamhet, kunder och geografi? Mvh/
Rådgivare