Beskattning för amerikansk medborgare med hemvist i Sverige

Hej. Min sambo är amerikansk medborgare, men bor och arbetar i Sverige och planerar att göra det på överskådlig framtid. Hon har svenskt personnummer. Ska hon rapportera sina svenska inkomster till USA för beskattning även där?

Lawline svarar

Hej! Som amerikansk medborgare har man en skyldighet att rapportera all sin inkomst ("world wide income") till USA men detta innebär inte automatiskt att man också behöver betala skatt där. Huvudregeln är att medborgare och personer som är skatterättsligt bosatta i USA är skattskyldiga där till federal inkomstskatt för i princip all sin inkomst, oavsett varifrån den härrör. Sverige har dock ett dubbelbeskattningsavtal med USA vilket innebär att om din sambo nu har hemvist i Sverige och har sin tjänsteinkomst här ska hennes inkomst endast beskattas i Sverige. Läs mer på http://www.irs.gov/businesses/small/international/index.html och om dubbelbeskattningsavtalet på http://www.skatteverket.se/skatter/internationellt/avtal.4.2132aba31199fa6713e80006951.html Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare