FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/03/2011

Preskriptionstid - Trafikbrott

Hej! Jag har blivit stoppad av polisen och delgivits misstanke om vårdslöshet i trafik. Detta inträffade för snart fyra år sedan. Strax därefter fick jag ett brev från polisen där händelsen var beskriven, och ingenting annat. Fram tills idag har jag inte hört av polisen, alltså på nästan fyra år. För tre år sedan begärde jag ett utdrag från misstankeregister och där fanns ingenting. Likaså för två år sedan, samt förra året, och inte heller då fanns det någonting. Finns det någon preskriptionstid för åtal? Alltså, finns det någon tidsbegränsning för när åklagaren måste väcka åtal för ett brott (vårdslöshet i trafik) eller kan det ske fem, tio eller femton år senare?

Lawline svarar

Hej! I 35 kap brottsbalken (BrB) finns regler om preskriptionstid och vilken preskriptionstid som gäller för respektive brott beror på straffskalan för brottet. För vårdslöshet i trafiken finns endast böter i straffskalan (se 1 § Trafikbrottslagen) vilket innebär att det är den kortaste preskriptionstiden som gäller, nämligen två år, se BrB 35 kap 1 § punkten 1. Om det istället hade rört sig om grov vårdslöshet i trafiken, som kan ge upp till två års fängelse (se 1 § Trafikbrottslagen), hade preskriptionstiden istället varit fem år, se BrB 35 kap 1 § punkten 2. Preskriptionstiden börjar löpa från den dagen då brottet begicks. När det gäller misstankeregistret finns inte brott med som endast kan ge böter, se 3 § punkten 2 lagen om misstankeregister https://lagen.nu/1998:621 Trafikbrottslagen hittar du här: https://lagen.nu/1951:649 Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Med vänlig hälsning
Carina PerssonRådgivare