FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/09/2006

Utlämning av journaler

Hej. Jag undrar om man kan få samtliga journaler från samtliga sjukhus inom Göteborg. Måste det vara läkare som beställer dessa eller någon annan myndighet, kanske socialsekreterare eller någon annan?

Lawline svarar

Sekretess gäller inom hälso- och sjukvården för uppgifter om enskildas hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon honom närstående lider men. (D.v.s. sekretess råder.) 7 kap. 1 § Sekretesslagen (Se http://www.lagen.nu/1980:100) Detsamma gäller för en rad andra områden inom liknande verksamheter, t.ex. gällande insemination och abort. Ett undantag uppställs emellertid. Uppgift får lämnas till hälso- och sjukvårdspersonal om uppgiften behövs för vård eller behandling och det är av synnerlig vikt att uppgifter lämnas. Kravet på synnerlig vikt innebär att det ställs höga krav för att utlämnandet skall kunna ske. I 7 kap. 2 § uppställs även ett antal fall när den nyss nämnda sekretessen inte gäller. En prövning kommer att göras i varje enskilt fall huruvida den efterfrågade journalen kan utlämnas. Detta får enbart ske om det står klart att den enskilde eller närstående inte lider men. I det flesta fall innebär det att någon journal inte kan utlämnas. Ett annat problem är att man inte kan utbegära "samtliga journaler". Utlämnandet kan nämligen vägras om sökanden inte förmått precisera sin begäran eller om utlämnandet skulle vara förknippat med betydande hinder för myndigheten. Med vänliga hälsningar
Daniel WaermeRådgivare