Vad händer med mina barn om jag dör?

Jag har en flicka på 12 år vars pappa avled för 11 år sedan. Jag träffade min nuvarande make relativt omgående efter dödsfallet och han har blivit som en riktig pappa till henne. Vi har även två gemensamma barn. Men vad händer med henne om jag dör? Vem bllir vårdnadshavare och hur ärver hon, min man och våra gemensamma barn? Jag vill ju tygga hennes framtid. Maken säger att det är självklart att han blir vårdnadshavare isf, men tänk om han träffar en ny kvinna som inte vill veta av min flicka? Man har ju hört skräckhistorier om skillsmässobarn förr och jag är livrädd för vad som skulle kunna hända om jag nte finns till hennes försvar... Min flicka har ingen större kontakt med andra biologiska släktingar och vårt nätverk är mkt begränsat... Jag har för flera år sedan kontaktat socialkontoret i vår kommun utan att få någon klarhet. Rådet jag fick var att att skriva testamente eller att min make adopterar flickan. Adoption är uteslutet efterom vårt äktenska knakar i fogarna... Och vad ska man skriva i ett testamente om man inte vet någon som kan ta hand om och älska henne? Självklart vill jag att hon ska få bo kvar med sina syskon och "pappa" i första hand men samtidigt vill jag inte att hon ska känna som att hon är ovälkommen i makens ev nya förhållande... Hoppas på svar!

Lawline svarar

Hej! Angående arvsfrågan: Det är dina bröstarvingar, alltså dina 3 barn, som ärver varsitt tredje del efter dig enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalk, se https://lagen.nu/1958:637#K2P1S1 Om arvlåtaren var gift, tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken, se https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 Det betyder, kort sagt, att maken ärver före dina barn som "ställföreträdare" och de ärver när han går bort. Samma lagrum stadgar emellertid att särkullebarn (din dotter utanför ditt nuvarande äktenskap) har rätt att få sin andel före den efterlevande maken om hon inte avstår denna rätt. Det kan ha betydelse om hon kommer att stanna i din makes familj, som du säger, fortsätter bo tillsammans med sina syskon och sin "pappa". Det ovan skrivna gäller om inget testamente ha upprättats. Angående vårdnaden: Om vårdnadshavaren dör och som i ditt fall den andra förälder inte heller är vid liv kommer socialnämnden att anförtro vårdnaden åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare. Om du vill tillkännage din nuvarande make som vårdnadshavare efter dig så kan du göra det t.ex. genom ett testamente. Se 6 kap. 10a § 4 stycket Föräldrabalk: https://lagen.nu/1958:637#K3P1S1 I så fall skulle du kunna tala om för din make att du har angivit honom som vårdnadshavare efter dig och att du vill att hon ska bo kvar i denna familj och har rätt till en god fostran och trygghet även om familjeförhållande skulle ändras. Allt det här låter kanske lite juridiskt "kallt" men bestämmelserna i Föräldrabalken är präglade av tanken om barnets bästa. Beroende på åldern och mognad kommer barnet själv att höras om vad som är till dennes bästa. Se 6 kap. 2a § Föräldrabalk, https://lagen.nu/1949:381#K6P2aS1 d.v.s. hon kommer troligen att få gehör om hennes önskemål, med tanke på att hon redan är 12 år. Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare