FrågaARKIVÖvrigt12/03/2011

Jurist ingen skyddad titel

Hej! Jag har arbetat med juridik i 25 år i eget företag utan juristexamen. Jag har alltid haft mycket klienter och har således aldrig haft något ekonomiskt att vinna på att läsa mer än möjligtvis äran. Jag arbetar idag uteslutande inom obeståndsrätt. Emellertid har jag alltid haft problem med hur jag skall titulera mig. Kan jag trots allt kalla mig för jurist?

Lawline svarar

Hej, Titeln ”jurist” är ingen skyddad titel och kan användas utan restriktioner. En person som arbetar med juridiska frågor i någon mån kan benämna sig själv som jurist, oavsett hur kunskaperna inhämtats. Däremot är advokattiteln skyddad enligt lag. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare