Skjuta annans hund

Hej! Jag har (hade!!) en tax som var 7 år och har nog aldrig gjort en fluga förnär. Kanske mindre hyss när han var i valpåldern. Givetvis har den sagt ifrån när någon kommit in på tomten. Vid ett tillfälle råkade den komma över till grannen som har höns bakom sitt hus. område. Han skaffade tupp för ett tag sedan eftersom han tyckte att hönsen behövde detta. den här tuppen förde givetvis oväsen och jag retade mej givetvis på detta. Kanske min tax kände detta och bet således ihjäl tuppen. Grannen sköt då min tax och sa sen att jag fick skylla mej själv som inte höll ordning på den. Får han göra så ??

Lawline svarar

Hej, I rättsfallet NJA 1988 s. 495 hade en man skjutit en hund efter att hunden gått till attack mot mannens getter. Detta ansågs inte vara en godtagbar handling och mannen dömdes för skadegörelse enligt 12 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1 ). I fallet ansågs det inte vara försvarbart att för skyddande av sina getter sträcka sig så långt som att skjuta hunden. Detta dels på grund av getternas ringa värde i jämförelse med värdet på hunden. Därav bör bedömningen bli den samma då det gäller en tupp. Du har med största sannolikhet möjlighet att kräva skadestånd av mannen som sköt din hund. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare