FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll15/03/2011

Underhåll vid växelvis boende

Jag har just separerat. Vi sålde vår gemensamma bostadrätt med rätt stor vinst. Jag ville hämta in vinsten så jag skaffade en hyreslägenhet. Min ex-fru har valt att köpa en ny bostadrättslägenhet för vinsten, men hon måste också låna en del. Jag vill att barnen, 18 och 14, ska bo halva tiden hos mig och har en bra lägenhet, med varsitt rum till dem. Den äldste sonen har nästan bara bott här den senaste tiden och så lär det nog fortsätta, men den yngste vill åtminstone till en början vara hos mamma må-to och hos mig fre-må. Alltså fyra dagar hos henne och tre hos mig. Men med tiden kommer också han säkert att bo här minst halva tiden. Nu vill hon att jag ska betala underhåll. Hon hävdar att vi är gemensamt ansvariga för barnen och att jag, som har lägre omkostnader, är skyldig att betala henne. Jag hävdar att jag inte är ansvarig för hennes boendekostnader. Självklart vill jag betala minst hälften av allt som barnen kostar, kläder, mat, resor och vad det nu kan vara. Men jag fattar inte riktigt varför jag ska dela hennes boendekostnader om jag har en son mer än hälften och en son typ 40% av tiden. Jag är inte snål. Jag vill mina barn väl och har alltid tagit mitt ansvar för dem. Jag har inget intresse av att "sätta dit" henne, utan vill verkligen samarbeta. Men jag fattar bara inte hur hon tänker. Hon tjänar rätt bra, bättre än jag, men är sjukskriven en tid, och får då ut lite mer än jag. Tänker jag så fel om jag tycker att hon får ta ansvar för att hon har skaffat ett dyrt boende? Hon kunde lätt ha köpt en billigare lägenhet som motsvarar min. Ett fullgott hem för en förälder med två barn.

Lawline svarar

Föräldrarna svarar för barnens underhåll tills den dag barnen fyller 18 år. Går barnet fortfarande i gymnasiet när hon eller han fyller 18 år har föräldrarna en fortsatt underhållskyldighet under skoltiden, dock längst tills barnet fyller 21 år. Se 7 kap. 1 § föräldrabalken. https://lagen.nu/1949:381 Enligt 7 kap. 2 § föräldrabalken ska en förälder fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet om föräldern inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt bor tillsammans med barnet, eller har vårdnaden om barnet gemensamt med den andra föräldern men barnet varaktigt bor tillsammans med endast den andra. Det verkar utifrån din beskrivning som om det ena barnet bor i stort sett hela tiden hos dig och att det andra barnet har ett s.k. växelvis boende. Växelvis boende behöver inte innebära att barnet bor 50% hos varje förälder, utan andra faktorer kan ha betydelse t.ex. att barnet verkligen har ett "hem" hos båda föräldrarna och att barnet vistas i båda hemmen så mycket att barnet kan anses varaktigt bo hos båda föräldrarna. Huvudreglen vid växelvis boende är att ingen av föräldrarna ska betala underhåll. Eftersom ditt ena barn bor hos dig hela tiden är det snarare din exfru som ska betala underhåll till dig eftersom det ena barnet inte bor med henne. Då det andra barnet bor något mindre hos dig kanske det tar ut sig i längden. Om något av barnen skulle besluta sig för att bo mindre hos dig skulle du kunna bli underhållsskyldig. Beloppet du eventuellt skulle betala bestäms utifrån era respektive inkomster med avdrag för era egna levnadskostnader och barnens behov. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare