Skäligen misstänkts ska bli underrättad

Hej! har separerat för ca 2 månader sen och idag var jag hos polisen för att fixa nytt pass då jag fick veta av damen bakom disken att det fanns ett passhinder. Jag blev överraskad och hon sa att hon behövde ringa ett samtal, kom tillbaka och sa att det pågick en brottsundersökning mot mig men passet var inga problem efter samtalet. Jag blev irriterad och nyfiken på samma gång och krävde att jag fick veta vad det var för någon anmälning mot mig, då gav hon mig ett nummer att ringa till polisen. Jag rinde dit och fick veta att mitt ex anmält mig för misshandel efter att hon flyttat ut, sex veckor sedan. Polisen verkade tagen på sängen för hon var väldigt tvekande när hon svarade mig och ville vi skulle ses den. Tyckte att få veta en sådan här allvarlig anklagelse bakvägen och inte från polis eller åklagare kändes helt fel. Min fråga är om polisen/handläggare gjort allt efter boken genom att undanhålla anmälningen mot mig?

Lawline svarar

Hej Den som är anmäld skall bli underrättad när denne _skäligen misstänks_ för brott vid det tillfälle då han eller hon förhörs enligt 23 kap. 18 § Rättegångsbalken (se https://lagen.nu/1942:740). (Läggs till exempel förundersökningen ner innan misstankarna uppnått graden skäligen misstänkt, finns det inga bestämmelser som säger att den misstänkte eller anmälde ska underrättas. Har man förhörts som skäligen misstänkt och undersökningen av saken läggs ner så har man däremot rätt att få veta detta enligt 14§ 1 st Lag om Förundersökningskungörelse (se https://lagen.nu/1947:948) Med vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare