Rätt till ledighet för studier på komvux

Hej! Jag har en fråga angående studieledighet. Jag har en fast anställning på ca 65% och just nu går jag hemma med en liten (till nov) Jag vill söka studieledigt för att få läsa upp mina betyg på komvux. Jag har inget slutbetyg så jag är inte högskolbehörig. FÅR jag söka studieledigt från min tjänst för att läsa upp mina betyg? Jag är inte medlem i facket. Jag stämplar inte heller. Jag har jobbat på min arbetsplats sen 06. Studievägledaren tippade på att det skule ta allt mellan 2-3år på heltidsstudier att få upp fullgott betyg då jag inte längre har några alls (samlat betygsdokument som är över 8 år) Vore oehört tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Regler om rätt till ledighet för studier hittar du i lagen (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för studier (Studieledighetslagen) (http://lagen.nu/1974:981. ) Av 1 § följer att i princip all utbildning omfattas av lagen, även studier på komvux. För att du skall ha rätt till ledighet för studier, krävs att du har varit anställd hos din arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren, se 3 §. Eftersom att du uppfyller dessa krav kan inte din arbetsgivare neka dig ledighet för studier. Det arbetsgivaren dock kan göra är att skjuta upp din ledighet, se 4 §. Har du inte fått påbörja din ledighet inom två år från det att du ansökte om ledigheten, kan du dock begära domstolsprövning av frågan om ledighet, se 6 §. Normalt kan alltså inte arbetsgivaren skjuta upp ledigheten längre än två år. Är din arbetsplats styrd av ett kollektivavtal måste dock arbetsgivaren ha fackets godkännande för att kunna skjuta upp ledigheten längre än sex månader, se 5 §. Av förarbetena till lagen framgår att det inte spelar någon roll att du inte är medlem i fackförbundet. Är arbetsgivaren kollektivavtalsbunden, krävs fackets godkännande för att skjuta upp en anställds studieledighet längre än sex månader, även om den anställde inte är medlem i facket. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare