Avtal mellan Sverige och Luxemburg om informationsutbyte

Jag har tidigare haft ett konto på en bank i Luxemburg. Då jag var nyfiken på hur de behandlar sekretessen runt detta konto ställde jag frågan "under vilka omständigheter måste kontoinformation lämnas ut av banken". Deras svar var att förutom på min uppmaning så lämnas endast information om kontot ut i följande fall: - on demand of the public prosecutor's offices (writ of search and execution from a Luxembourgish Investigating Judge) - on request for an exchange of information which could be based either on the double taxation treaties or on the proposed directive on administrative cooperation in the field of taxation, once entered into force. Vad betyder detta? Det jag är intresserad av är att veta vilka möjligheter det svenska Skatteverket har att kräva information om detta konto. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej För enkelheten skull har jag översatt den Luxemburgska bankens svar på frågan "under vilka omständigheter måste kontoinformation lämnas ut av banken": " - på begäran av åklagarmyndigheterna (förordnande om husrannsakan och verkställande från en luxemburgsk "Investigating Judge" (dvs en utredande domare, vilken fyller samma funktion som en åklagare i utredningssynpunkt)" "- vid förfrågan om utbyte av information som antingen kan grundas på dubbelbeskattningsavtal eller om det föreslagna direktivet om administrativt samarbete i fråga om beskattning, när det trätt i kraft." I och med det skatteavtal som tecknats mellan Sverige och Luxemburg under år 2010 kommer banksekretessen i Luxemburg inte längre utgöra det hinder för informationsutbytet mellan Sverige och Luxemburg som sekretessen tidigare inneburit. I och med avtalet kan skatteverket begära uppgifter från banker i Luxemburg om skatteverket misstänker skattebedrägeri i enskilda fall. Lagändringen med anledning av det nya avtalet träder i kraft den dag regeringen bestämmer (inte ännu publicerat) och ska tillämpas på beskattningsperioder som börjar den 1 januari 2010 eller senare. Skatteverket har rätt att kräva in uppgifter retroaktivt i upp till fem år. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare