Skäligen misstänkts rätt att ta del av bevisning

Fråga om utlämnande av handlingar under förundersökningen. Jag är "oskyldigt" skäligen misstänkt för ofredande och har fått besöksförbud. Jag har begärt omprövning av besöksförbud i Tingsrätten men vi kunde inte fullfölja prövningen för att åklagaren vägrar att visa upp bevisning som har föranlett besöksförbudet. 3 gånger nekade åklagaren att visa upp bevisningen och har hänvisat till sekretesslagen under förundersökning. Åklagaren har vägrat att skriva ett överklagbart beslut om det att hon inte vill lämna ut handlingarna, bevisningen. Hon har inte heller informerat mig, hänvisat till vilken myndighet som kan ompröva hennes svar (beslut). Hon hade skrivit ett brev till mig om att hon svarar på min fråga men det kallas, är inte ett beslut . Jag har fått veta att den anklagade har alltid rätt att se och granska bevisning oavsett än sk sekretess under förundersökningen när det handlar om behandla frågan av rätten. Jag vill gärna veta vad är mina rättigheter och möjligheter för att begära bevisning av åklagaren eller annan myndighet som har föranlett besöksförbudet för att kunna lämna in en ny ansökan om omprövning av besöksförbud i Tingsrätten. Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej Enligt 23 kap 18 § 1 st Rättegångsbalken (RB) har den som är _skäligen misstänkt_ rätt att ta del av vad som förekommit vid förundersökningen, allt eftersom denna fortskrider. Regeln anses vara en presumtion för att den misstänkte och dennes försvarare har en rätt att omedelbart få ta del av allt som kommer fram under förundersökningen. Detta gäller under förutsättningen att det inte är till men för förundersökningen att den misstänkte tar del av förundersökningsmaterialet. Om det troligen skulle försvåra förundersökningens fortskridande att viss information från förundersökningen kom till den misstänktes kännedom, så får sådan information uteslutas från vad den misstänkte får ta del av. Åklagaren får alltså rätteligen neka att utlämna sådan information. Det kan exempelvis handla om uppgifter om bevisning som, om den misstänkte fick för stor information om dessa, kunde anpassa sin version av händelseförloppet efter vad han fått veta om bevisningen. Utöver dessa specifika undantag med anledning av att underrättelse till den misstänkte kan riskera att bli till men för förundersökningen, ska det material som lämnas den misstänkte vara så fullständigt som möjligt angående vad som kommer fram under förundersökningen. Med Vänliga Hälsningar
Angelica HageRådgivare