Återgång till arbete efter avbruten tjänstledighet

Om en arbetstagare har varit tjänstledig på halvtid för studier under 6-7 månader och vill komma tillbaka i förtid. När har denne rätt att börja om?

Lawline svarar

Hej! Tjänstledighet för studier regleras av Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning. Enligt 10 § i nämnda lag har en arbetstagare som avbryter sin utbildning rätt att återgå i arbete. Om du som arbetstagare vill utnyttja denna rätt så skall du underrätta arbetsgivaren om att du vill börja arbeta igen. Din arbetsgivare är dock inte skyldig att låta dig att börja jobba igen tidigare än två veckor eller, om ledigheten har varat minst ett år, en månad efter det att han/hon mottog underrättelsen. Vill din arbetsgivare utnyttja sin rätt att skjuta upp återgången så skall han/hon genast underrätta dig om detta och samtidigt ange när du kan återuppta ditt arbete igen. Detta gäller dock ej i fråga om ledighet som sammanlagt motsvarar högst en arbetsvecka. Länk till Lag om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning: https://lagen.nu/1974:981 Med vänliga hälsningar
Emelie GärdeRådgivare