Rätt till information vid Frihetsberövande

Hej! Har man rätt att som frihetsberövad få reda på varför man blir gripen på plats eller kan det vara så att brottsmisstankarna uppges först vid förhör? Enligt 24 kap 9 § i rättegångsbalken så står det ju att man ska bli informerad om det när man blir gripen, men jag har även hört att det kan vara okej att informera om detta först vid förhör. Hur är det egentligen?

Lawline svarar

Hej, Precis som du uppmärksammat stadgas i 24 kap. 9 § rättegångsbalken att någon som grips eller anhålls har rätt att få besked om det brott som denne misstänks för samt grunden för frihetsberövandet. Bestämmelsen grundar sig i artikel 5.2 i Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, där det sägs att var och en som arresteras, utan dröjsmål och på ett språk som han förstår underrättas om skälen för åtgärden och om varje anklagelse emot honom. Det är alltså korrekt att när det gäller ett frihetsberövande har personen rätt att i samband med detta underrättas om det brott samt grunderna för frihetsberövandet. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare