FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll12/04/2011

Rätt att få ersättning för utbetalt underhåll

Hej! Min bror tog hand om sin så kallade dotter i ca 8 år men det kom fram sen att han ej är fader med ett faderskapstest. Tingsrätten upphävde faderskapet men vi undrar nu om vi kan stämma mamman på skadestånd eftersom om alltid har vetat att min bror ej va fadern men lura honom under alla dessa år? kan vi på något sätt få tillbaka allt vi la ut på flickan som mamman krävde av oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Den som tagit emot underhållet kan inte bli skyldig att betala tillbaka det. Att stämma modern skulle därför inte ge framgång. Däremot finns det möjligheter att få ersättning av staten för utbetalt underhåll när det visar sig att man inte är fader till barnet. Det regleras i Lag (1969:620) om ersättning i vissa fall för utgivna underhållsbidrag (https://lagen.nu/1969:620). Ansökan om ersättning görs hos Länsstyrelsen. Det finns också en liten möjlighet att få ersättning av den "riktiga" pappan, under förutsättning att denne nu är fastställd fader till barnet. Det krävs dock särskilda skäl, exempelvis om det är så att den riktiga pappan misstänkt att han är far, men undvikit att få det prövat. Om jag vore din bror skulle jag ta kontakt med Länsstyrelsen i länet som faderskapstalan väcktes i och tala om att han vill ansöka om ersättning för de utbetalda underhållsbidragen. Tänk även på att preskriptionstiden är tio år, alltså tio år efter utbetalat underhållsbidrag går det inte längre att söka ersättning. Vänligen,
Linn TorstenssonRådgivare