FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Nekad medlemsskap i bostadsrättsförening.

Kan man bli nekad medlemskap i en bostadsrättsförening på grund av att är folkbokförd i annan kommun. Har flyttat till Gotland från Ludvika och vill köpa lägenhet där, för att kunna hälsa på föräldrar barn barnbarn och vänner.Hustrun är född i Ludvika och jag har bott där i 48 år.

Lawline svarar

I 2 kap 1 § bostadsrättslagen framgår att beslut om medlemskap fattas av bostadsrättsföreningens styrelse utifrån vad som står i föreningens stadgar. Vissa villkor är dock ogiltiga enligt 2 § samma kapitel. Man får i stadgarna t ex inte ställa krav på visst medborgarskap, viss inkomst eller förmögenhet. Vidare stadgas att villkoren inte på något annat sätt får vara oskäliga mot den som vill bli medlem. Det finns alltså ingen lagregel som direkt reglerar just din situation, utan det är upp till varje bostadsförening att i sina stadgar bestämma villkoren för medlemskap, med de begränsningar som följer av lagen. Svar på din fråga kan alltså bli både ja och nej beroende på vilken bostadsrättsförening det handlar om. Bostadsrättslagen hittar du http://lagen.nu/1991:614
Sara EdströmRådgivare