Begäran om ersättning av rättegångskostnader

Har varit med om en resa i rätten där jag till slut segrade i hovrätten. Denna resa har tagit en hel del av min tid i anspråk från min arbetsgivare. Har jag rätt att kräva ersättning för utebliven arbetsinkomst och resekostnader för kostnader som är förendade med denna process nu i efterhand när jag vunnit?

Lawline svarar

Hej, Enligt 18 kap. 14 § Rättegångsbalken ska den part som vill ha ersättning för rättegångskostnader framställa detta innan handläggningen i domstolen avslutas. Om en part inte begärt ersättning senast vid denna tidpunkt förlorar denna rätten att senare begära ersättning. Du har således inte rätt att kräva ersättning i efterhand. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare