Semesterledighet

Hej! Jag har en månadsanställning, vikariat som varar i 6 mån 1 maj till 31 oktober. Jag hade uppfattat min arbetsgivare som att jag skulle få ledigt 4 veckor sammanhängande någon gång under juni-augusti, vilken visade sig vara ett missförstånd, de kan bara erbjuda mig semester från och med 15 augusti. Vad har jag för rätt till semester/ledighet enligt semesterlagen? Vad kan jag kräva? Vänlig hälsning!

Lawline svarar

Hej! Semesterlagen är tillämplig. Ni har enligt 4 § semesterlagen rätt till 25 semesterdagar. Antalet semesterdagar är beräknade så att de skall motsvara fem veckors ledighet. Som Ni nämnt i Er fråga kom aldrig något avtal till stånd. Om inget har avtalats skall semesterledigheten vara minst fyra veckor under juni-augusti (12 § semesterlagen). Denna period kan dock flyttas till en annan tid om skäl därtill finns eller om Ni avtalat annat. Vid bedömandet av vad som skall anses utgöra sådana skäl bör stor vikt fästas vid arbetstagarnas önskemål. Arbetsgivaren är skyldig att tåla vissa, mindre omfattande störningar i produktionen eller verksamheten för att tillmötesgå arbetstagarnas önskemål. Särskilda skäl: Hänsyn skall tas till säkerheten på arbetsplatsen och till viktiga samhällsintressen - exempelvis att sjukvård, kommunikationer och annan samhällsservice fungerar tillfredsställande bör ges företräde. I den mån verksamheten praktiskt sett kan organiseras så, att dessa behov tillgodoses utan att ledighetsperioden behöver flyttas, kan särskilda skäl för semesterförläggning under annan tid inte anses föreligga. Har ett önskemål om semester under juni augusti åsidosatts av arbetsgivaren utan att denne har haft särskilda skäl för sin åtgärd, kan han bli skyldig att utge skadestånd till arbetstagaren. Er arbetsgivare har således inte rätt att flytta Er semester utan medgivande från Er om inte särskilda skäl såsom de ovan nämnda är aktuella. Länk till semesterlagen: https://lagen.nu/1977:480 Med vänlig hälsning
Rådgivare