FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt21/04/2011

Skattemässigt värde vid gåva av fastighet

Hej ! När jag ger bort min hälft av fastighet i gåva till min fru hur kommer hennes ingångsvärden att räknas (om hon senare säljer fastigheten)? Hur hanteras uppskov med vinst som finns från tidigare försäljning vid gåva ?

Lawline svarar

Hej, i det här fallet gäller inkomstskattelag (1999:1229) (https://lagen.nu/1999:1229). I 44 kap. IL finns regler om det skattemässiga värdet vid avyttring av en fastighet. 44 kap. 21 § IL säger att vid gåva av fastighet hamnar mottagaren (dvs. din fru) i samma skattemässiga situation som dig. Det vill säga din frus ingångsvärden kommer att beräknas på samma sätt som de skulle beräknas för dig vid en framtida försäljning. Omkostnadsbeloppet för din fru kommer således vara summan av det som du betalade för fastigheten plus summan av de förbättringar som gjorts i enlighet med beräkningarna som görs i 44 kap. IL. När det gäller uppskovsbelopp vid gåva av fastighet gäller som en undantagslös regel att uppskovsbeloppet genast skall åteföras för beskattning, detta enligt 47 kap. 11§ IL. Detta innebär alltså i ditt fall att du omedelbart skall återföra uppskovsbeloppet till beskattning efter gåvan. Mvh Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare