HUSRANNSAKAN

Vad krävs för att en polis skall få gå in i min lägenhet? Jag satt i en polisbil utanför mitt hem samtidigt som en enskild polisman utan kollegor gick in i mitt hem!

Lawline svarar

Hej, Av din berättelse låter det som att polismannen gjort en husrannsakan hos dig. Det finns två typer av husrannsakan, personell eller reell. Personell husrannsakan innebär att polisen letar efter någon som ska gripas, hämtas till förhör, hämtas till rätten, underkastas kroppsvisitation eller kroppsbesiktning eller delges stämning. Personell husrannsakan får ske oavsett svårigheten på det brott som är grund för husrannsakan. Personell husrannsakan får ske hos den person man söker efter eller hos annan person, om det finns synnerlig anledning att anta att den eftersökte finns där. "Synnerlig anledning" är ett högt krav. Reell husrannsakan innebär att polisen söker efter föremål som kan tas i beslag eller gör en brottsplatsundersökning. En husrannsakan av detta slag får bara genomföras om det finns anledning att anta att det begåtts ett konkret brott på vilket det kan följa fängelse. Huvudregeln är att denna typ av husrannsakan får ske endast hos den som är skäligen misstänkt för brott. Det finns dock undantag där även andras hem/förvaringsställe kan usättas för denna typ av husrannsakan: - Brottet har utövats där - Den misstänkte har gripits där - Det förekommer synnerlig anledning att tro att föremål som får tas i beslag finns där eller att annan utredning om brottet kan vinnas där. Som huvudregel gäller att beslut om husrannsakan skall fattas av Förundersökningsledaren, Åklagaren eller Rätten. Enskilda polismän får dock själva ta initiativ till husrannsakan om de uppfattar att det finns "fara i dröjsmål", dvs att man inte hinner vänta på beslut uppifrån. Regler om husrannsakan finns i Rättegångsbalkens 28 kapitel som du hittar här: https://lagen.nu/1942:740#K28 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig med ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare