Särkullbarns rätt att utfå arv

Hej, Jag är sedan ca 10 år gift med en man som har 2 särkullsbarn, vi har tillsammans tre barn. Huset står skrivet på mig, och är väl egentligen vår enda större tillgång. Stämmer det att jag kan motsätta mig bodelning i det fall han avlider, för att kunna ha möjlighet att bo kvar med våra gemensamma barn?

Lawline svarar

Hej, Om din man dör har särkullbarnen rätt att utfå sitt arv efter sin far direkt och mot detta kan du inte invända något. För att motverka detta är det vanligt att man testamenterar sin kvarlåtenskap till sin make/maka. Testationsfriheten begränsas dock av särkullbarnens rätt till sin laglott. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare