FrågaEKONOMIÖvrigt13/10/2005

Rätt läge att köpa bostadsrätt?

Jag funderar på att köpa bostadsrätt. Men alla säger att det är ett dåligt valt läge nu för att priserna varit så höga länge och det kanske blir en kollaps. Vad tycker ni, är det ett dåligt läge? Väntas räntorna stiga det närmaste?

Lawline svarar

Det är oerhört svårt att spekulera i hur läget på bostads- och räntemarknaden kommer att vara. Flertalet experter och även Lawline tror att räntan kommer att gå upp de kommande åren, även om det förmodligen inte kommer att ske i en alltför snabb takt. Vidare beror det också helt och hållet på i vilken stad och i vilket område du köper din bostadsrätt i. Låt säga att det är i Stockholm, Göteborg eller Malmö och i innerstaden. Då är risken för en priskollaps liten. Även om räntan skulle dubbleras så löper du ingen nämvärd risk. Höge risk kan det vara i ej så attraktiva områden, men å andra sidan är priserna där också lägre redan idag. Planerar du att bo kvar i din bostadsrätt lite längre, låt säga i alla fall 4-5 år, så anser jag att du kan gott köpa en bostadsrätt, men beakta i din ekonomiska kalkyl för boendekostnader att räntan kan komma att stiga till det dubbla. Idag är den väldigt låg och det är lätt att låna för "mycket"!
Andreas TörnbladRådgivare