FrågaFAMILJERÄTTAdoption03/05/2011

Adoption

Hej! Jag och min fru flyttade ihop för snart 10 år sedan och gifte oss året efteråt. Hon har en dotter på snart 13 år som aldrig träffat sin far då hennes mamma ej vet vem han är. Hon har alltid sett mig som sin pappa och vi båda vill nu att jag adopterar henne. Så nu vill jag veta vad de kollar upp hos mig vid en bedömning, möter det något hinder att jag har skulder hos kronofogden sedan många år tillbaka t.ex Mvh Tommy

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Regler om adoption finns i 4 kap i föräldrabalken (FB). Eftersom din frus dotter är äldre än 12 år får hon inte adopteras utan eget samtycke, 5 §. Dessutom måste bägge föräldrarna godkänna adoptionen, 5a § (eftersom dotterns biologiske far är okänd kan ju dock hans samtycke inte inhämtas). Enligt 6 § skall rätten pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum. Utgångspunkten vid bedömningen är barnets bästa. Adoptionen skall vara till fördel för barnet, den som vill adoptera skall ha uppfostrat barnet eller vilja uppfostra barnet. Domstolen är även skyldig att ta hänsyn till barnets vilja. Att du har skulder hos kronofogden kommer alltså förmodligen inte att påverka rättens bedömning. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare