Uppsägning hyresrätt

Hej! Jag hyr en hyresrättslägenhet i andra hand sedan den 15 augusti 2010. Avtalet sträcker sig fram till den 15 augusti 2011, men då vi fått en ny lägenhet från 1 augusti valde vi att muntligen via telefon säga upp vårt hyresavtal den 29 april 2011 och skriftligen via brev några dagar senare (3 maj). Jag undrar nu om den muntliga uppsägningen är giltig eller om ett andrahandshyresavtal måste sägas upp skriftligen?

Lawline svarar

Hej, En uppsägning får bara vara muntlig om hyresförhållandet varat max tre månader i följd då uppsägningen sker och om hyresvärden lämnar ett skriftligt erkännande på uppsägningen. Detta enligt 12 kap. 8 § jordabalken (https://lagen.nu/1970:994#K12P8S1 ). Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare