FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/09/2006

Återbetalning till CSN p.g.a. återfört uppskovsavdrag

Eftersom jag är någorlunda insatt i CSNs förehavanden bad en vän mig om hjälp i ett ärende, men jag är inte person att kunna reda ut det. Han studerade med start höstterminen 2003-vårterminen 2005. Terminen innan han startade sina studier sålde han en bostadsrättslägenhet med vinst, som han dock sköt upp skatten för pga övervägande att köpa ny lägenhet. Detta blev dock inte av. Nu anser CSN att detta är att betrakta som en inkomst under 2004 och att han därför är återbetalningsskyldig för att han tjänat för mycket pengar under året för att kunna få ut studiemedel. För tjänst har jag lyckats förstå att det är när pengarna blir tillgängliga, och det blir de ju redan 2003 på våren, innan han började studera. Men det här är kapital och texten tycktes mig luddig. Vad gäller? För mig låter det bisarrt rent spontant. Inkomsten skapades under vårterminen 2003 innan studierna påbörjades och pengarna var också honom tillhanda redan då. Det enda som sköts upp var skatten och därmed vilket år inkomsten skulle taxeras ur skattehänseende. Vad gäller här? CSN har avslagit hans överklagan, bör han gå vidare till länsrätten?

Lawline svarar

Det här är en komplicerad fråga som jag inte har hittat något definitivt svar på i lagkommentarer och praxis. Generellt gäller enligt studiestödslagen 3:19 att bland annat överskott i inkomstslaget kapital vid taxeringen för kalenderhalvåret ska räknas som inkomst det kalenderhalvår den hänför sig till. Regler om inkomstslagen finns i inkomstskattelagen som du hittar http://www.lagen.nu/1999:1229. Enligt huvudregeln gäller att kapitalvinster ska tas upp det år de görs (44:26). Här har din vän gjort ett s.k. preliminärt uppskovsavdrag i enlighet med 47:8. Eftersom ingen ny bostad har köpts ska den då enligt huvudregeln återföras till beskattning året efter (47:9:1). Alltså ser lagstiftaren det så att man under vissa förutsättningar får uppskovsavdrag för kapitalvinst när man har sålt sin bostad men att avdraget återförs nästa år om man inte har köpt någon ny. Tyvärr ger inte detta något tydligt svar på frågan. Din vän fick avdrag i inkomstslaget kapital för hela vinsten år 2003 men pengarna återförs till beskattning året efter. I och med uppskovsavdraget fanns ju inget överskott att ta upp i inkomstslaget kapital år 2003 men däremot år 2004. Samtidigt hänförde ju sig inkomsterna som tas upp 2004 definitivt till det aktuella kalenderhalvåret år 2003. Den uppskjutna beskattningen blir då en form av lån till din vän som betalas tillbaka året efter. Jag kan därför inte ge en exakt beskrivning av rättsläget men jag kan heller inte se någon anledning till varför din vän skulle låta bli att överklaga återbetalningsbeslutet så långt det är möjligt. Det verkar onekligen bli svårt för CSN att hävda att deras tolkning ligger i linje med lagstiftarens intention.
Love Wilén-ÖrnulfRådgivare