Besittningsskydd lägenhet

Jag är ensamägare till ett förvaltningsbolag som har tre hyresgäster (jag/min man + ett företag + en hyresgäst). Efter mycket krångel med besittningsskydd flyttar äntligen den befintliga hyresgästen från lägenheten, som hyrts ut omöblerad.. Kan bolaget nu hyra ut lägenheten möblerad för att slippa besittningsskyddskrånglet i händelse av att hyresgästen sägs upp om ett par år?Är det någon fördel med att hyra ut i första hand omöblerat ?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelser kring hyra hittar du i 12 kap. jordabalken (JB) (https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1 ). Då hyresvärden säger upp ett hyresavtal har hyresgästen ändå rätt att förlänga avtalet (besittningsskydd) i enlighet med 12 kap. 46 § JB. Besittningsskydd föreligger dock inte om något av de generella undantagen i 12 kap. 45 § JB är uppfyllda, då kan avtalet överhuvudtaget inte förlängas mot hyresvärdens vilja. Undantag är aktuellt om hyresavtalet avser en andrahandsupplåtelse av bostaden i dess helhet och hyresförhållandet inte varat mer än två år i följd, om hyresavtalet avser ett möblerat rum eller lägenhet för fritidsändamål och det inte varat längre än nio månader i följd, om hyresobjektet är en del av hyresvärdens egen bostad, om hyresavtalet skall upphöra i förtid på grund av att hyresrätten är förverkad eller om besittningsskyddet har avtalats bort. Med andra ord påverkas inte besittningsskyddet av om du hyr ut en hel lägenhet möblerad eller omöblerad. Bestämmelsen blir relevant först då det endast är ett rum som hyrs ut. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare