FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/09/2006

Hyresavtal och formkrav

Jag och min familj skulle hyra ett friköpt radhus i ett år med tanken att sedan efter detta året köpa det. Ägaren ville först och främst sälja, och det förstod vi. Vi tog dock chansen och väntade in ägaren, och när ingen ville köpa hennes radhus hörde hon av sig till oss. Vi kom över telefonen överens om att vi skulle hyra det i ett år, och kontraktet skulle skrivas veckan efter. Vi sade upp vår lägenhet, barnens skola och dagis, sade upp bredband och hela den "flytt-baletten". Igår skulle vi ringa och bekräfta tiden för kontraktskrivningen, och då kommer hon med ett chockbesked. Hon har fått en köpare och vill helt plösligt sälja. Kan hon göra så? Vi visste ju att hon ville sälja, men i slutändan tycker vi ändå att hon valde oss som slutalternativet. Vi väntade in hennes beslut, inte tvärtom. Finns något att göra? Vi är väldigt besvikna och står nu med två småbarn som varken har skola eller barnomsorg. Dessutom måste vi vara ute ur vår lägenhet den 1/12, och det är inte lätt att få tag på ett boende så snabbt som passar oss då sonen är handikappad. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej. Ett hyresavtal behöver inte vara skriftligt för att gälla. Även muntliga avtal är bindande för parterna. Avtalet måste dock innehålla en överenskommelse om att hus, eller del av hus upplåts mot ersättning. Om ni har kommit överens på telefon om att du ska få hyra radhuset mot en bestämd ersättning så föreligger ett hyresavtal. Om du vill väcka talan för att få rätt att nyttja radhuset så är det du som måste bevisa att ett avtal har kommit till stånd i och med telefonsamtalet med ägaren till radhuset. Det är kanske inte det lättaste att bevisa om ägaren i sin tur inte vill kännas vid överenskommelsen. Det finns alltså en viss risk att du i en process mot ägaren får svårt att bevisa att ett hyresavtal faktiskt kommit till stånd. För mer information kan du vända dig till hyresnämnden. Mvh
Rådgivare