FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/09/2006

Andrahandshyrning - hyresreducering för störningar?

Jag är hyresgäst i en nybildad bostadsrätt. Styrelsen beslutade att renovera tvättstugan Det skulle ta 8 v,men är nu färdig efter 4 månader. Har jag rätt till hyresreducering? Och hur stor? Efter detta hemska liv med tex borrning dagarna i ända.Och undermålig möjlighet att kunna tvätta och dålig info från styrelsen och avstängningar av vatten o el.

Lawline svarar

Hej! Det är en komplicerad fråga du ställer, om det är så du beskrivit att du hyr en bostadsrätt (i andra hand). Isåfall har du inget rättsförhållande till bostadsrättsföreningen, utan eventuella problem du upplever kan du endast ta med din hyresvärd, dvs. ägaren till bostadsrätten. Det är troligen så att det arbete som utförts ses som ett materiellt förbättringsarbete, som kommer dig som hyresgäst tillgodo. Om arbetarna har tagit för lång tid på sig, är det en sak mellan dessa och Bostadsföreningen att göra upp om eventuell ersättning för förseningarna. Min slutsats blir därmed (helt amatörmässigt, och mycket möjligt felaktigt) att du inte har någon möjlighet att få hyresreduceringar för de störningar du upplevt i ditt boende. Mvh//Jesper
Rådgivare