Bättre rätt till stöldgods

Vem har äganderätten till tavlan? 1998 lämnade jag in en tavla till försäljning till ett stort svenskt auktionsföretag. Tavlan stals under visningen. Jag erhöll lägsta ersättningen på utropet (enl.avtal). Nu har tavlan dykt upp till försäljning igen på ett annat auktionshus (svenskt). Kan jag göra anspråk på tavlan och hur går jag tillväga i så fall? Tacksam om Ni kan svara mig snarast! Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej

Förr gällde i Sverige att om tavlan, så som stöldgods, sålts vidare till någon som inte visst om att den var stulen, och alltså var i god tro, kunde denna personen enligt tidigare lag göra ett godtrosförvärv. Enligt dagens gällande lagar kan man inte längre göra godtrosförvärv av stöldgods. Den rätta ägaren förlorar aldrig sin ägarrätt, enligt 3 § godtrosförvärvslagen (se https://lagen.nu/1986:796).

Lagändringen gäller från 2003 och om ett förvärv av godset i fråga (av den som nu vill sälja tavlan vidare) gjordes innan lagändringen så gäller den gamla lagen enligt 2 p i övergångsbestämmelserna till lagändringen (2003:161) vilket betyder att den rätta ägaren förlorade äganderätten i så mån att denne endast fick en rätt att köpa tillbaka föremålet av den som hade köp den. Den som nu säljer tavlan på auktion måste därmed ha gjort ett godtrosförvärv. Personen får därmed inte ha vetat att tavlan var stulen för att anses ha varit i god tro. Det krävs också att den personen har tavlan i sin besittning, enligt 2 paragrafen godtrosförvärvslagen (https://lagen.nu/1986:796). Kravet på god tro är ganska hårt och det krävs att personen ska ha gjort undersökningar och varit säker på att den som har egendomen är rätt ägare. Om den som nu har tavlan har köpt den i god tro så kan ni köpa tillbaka den inom tre månader från det att ni fick veta vem som hade den, 5 paragrafen nuvarande lag och 3 paragrafen i den äldre lagen.

Har ska inget godtrosförvärv anses ha genomförts före de nya bestämmelserna trädde i kraft, dvs år 2003, ska ägaren som bestulits på föremålet inte anses ha förlorat sin äganderätt och har därmed full rätt till föremålet. Enligt 3 § godtrosförvärvslagen gäller att i ett fall som rör stöldgods är det tillräckligt att den rätte ägaren, som hävdar bättre rätt till godset, lägger fram bevisning om att den påträffade egendomen tillhör honom och, i fråga om t.ex. stöldgods, att egendomen olovligen har tagits från honom.

Talan över detta kan föras i domstol och det gör ni genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten, regler om stämningsansökan finns i 42 kapitlet rättegångsbalken (https://lagen.nu/1942:740). (Till att börja med kan det dock vara bra att först vända sig till auktionsfirman och polisen för att söka lösa ärendet.)

Med vänlig hälsning

Angelica HageRådgivare