Andrahandskontrakt utan samtycke

Hej! Kan min andrahands hyresgäst hävda att vårt kontrakt är ogiltigt pga att fastighetsägaren inte visste om uthyrningen ? Jag har själv betalt hyror och el och min hyresgäst har inte varit skriven på lägenehten. Hyresgästen påstår sig ovetande till detta och flyttande under uppsägningstiden utan att betala hyror.

Lawline svarar

Hej! Jag är lite osäker på din fråga men utgår från att huresgästen betalt sin hyra under tiden han bott i lägenheten men inte betalt hyra under uppsägningstiden. Jag utgår även från att det rör sig om en hyresrätt. Det krävs samtycke från hyresvärden vid uthyrning av lägenhet i andra hand, se 12 kap 39 § Jordabalken(JB). När man hyr ut sin lägenhet utan samtycke gör man sig med andra ord skyldig till kontraktsbrott i avtalsrelationen man har med fastighetsägaren/värden. Att hyra ut sin lägenhet utan samtycke kan leda till att hyresrätten anses förverkad, se 12 kap. 42 § p.3 JB. Vilket betyder att din hyresvärd har rätt att aäga upp ditt kontrakt att upphöra i förtid. Förutsatt att du inte vidtar rättelse eller ansöker om tillstånd och får den beviljad (sker hos hyresnämnden). Att du hyrt ut utan samtycke påverkar dock inte relationen till din andrahandshyresgäst, förutsatt att "vanliga" avtalsrättsliga regler är uppfyllda. När du hyr ut din lägenhet är det du som är hyresvärd. Det finns inget hyresförhållande mellan fastighetsägaren och andrahandshyresgästen. Det är med andra ord du som ansvarar för din hyresgäst. Du svarar bland annat för att hyran blir betald och kan kräva din hyresgäst på obetalda hyror. Svarar inte hyresgästen på dina krav kan du föra ärendet vidare till Kronofogdmyndigheten, där du ansöker om betalningsföreläggande. Din hyresgäst kommer då att delges föreläggandet och får chans att yttra sig inom en utsatt tid. Skulle hyresgästen motsätta sig kravet kan du ansöka om att ärendet överlämnas till tingsrätten. Tänk på att det är den part som förlorar som står för rättegångskostnaderna vid en domstol. Lycka till! Hör av dig igen om du har fler funderingar!
Lawline RådgivareRådgivare